108 Solhälsningar på Vårdagjämningen

150 minuter 200 sek
BOKA

När: 20 mars
Tid: kl. 17.15-19.45 (det är svårt att veta exakt hur lång tid det kommer att ta men var beredd att stanna till 19.45)
Var: Ernemars småbåtshamn, Oskarshamn (Segelsällskapets klubbhus)

Klockan 17.15 tisdagen den 20:e mars inträffar Vårdagjämningen, äntligen blir dagen längre än natten! Enligt yogisk tradition gör vi 108 solhälsningar vid vårdagjämning, sommarsolstånd, höstdagjämning och vintersolstånd då säsongen byts. 108 är ett heligt nummer inom många kulturer och det är bland annat kopplat till solen, månen och jorden. Detta berättar jag mer om när vi ses. Du gör självklart endast så många solhälsningar som du själv klarar av och du kan vila när helst du behöver, men det är en otroligt härlig upplevelse att inse att en faktiskt klarar av många fler än vad en tror från början. Det finns ofta hjärnspöken som tycker att saker blir långtråkiga när en gör samma sak under längre tid. Dags att ta hjärnspökena vid hornen! 


Detta är en utmaning till dig som tycker om mer fysisk ansträngande yoga, du kommer att bli svettig och känna i några dagar efteråt att du har använt kroppen 🙂  Vi inleder med några mjuka uppvärmningsövningar innan vi går in i solhälsningarna och avslutar med några sköna stretchövningar innan en kort avslappning.


Det finns flera olika varianter av solhälsningar och vi kommer att göra den traditionella solhälsningen från Hathayogan, utan hopp och med knäna i marken när vi sänker oss mot golvet. Ifall du har gjort denna solhälsning tidigare kommer det bli enklare för dig att komma in i flödet, jag skickar även med några länkar här nedan så att du kan öva hemma. Även om du gjort solhälsningar tidigare kan jag rekommendera att värma upp inför denna dag med några solhälsningar om dagen, kanske 6 eller 12 stycken, såhär några veckor före detta event. Självklart får ni gärna fortsätta denna nya vana efter vårdagjämningen, det är så skönt att börja dagen med solhälsningar!

 
Hoppas någon av videorna i länkarna inspirerar dig till att öva på solhälsningen hemma innan 20 mars. Jag hittade tyvärr ingen med instruktioner på svenska av den varianten vi ska göra, men här finns några både med och utan instruktioner.
 
Såhär bokar du:
  • Klicka på knappen ”Läs mer & Boka” vid önskat pass. Därefter klickar du på knappen ”Boka”.
    Första gången behöver du registrera dig.
  • Swisha betalning (200kr för ett pass, 900kr fr 5-klippkort) till 0709-708 356. Du får klippkortet när du kommer till passet.

Mer info om pris och betalning hittar du här

Kom gärna 10-15 innan passet. Vi yogar barfota i mjuka kläder.

Tänk på: att inte ha ätit någon stor/tung måltid precis innan men gärna mellanmål/frukt eftersom vi kommer att hålla igång ett tag. Ta gärna med en extra tröja till avslappningen eller om du pausar och blir frusen. Läs mer om vad som är bra att tänka på före och efter yoga

Om Hatha yoga

Hatha yogan är den mest kända formen av yoga ur vilken de flesta andra yogaformer härstammar. Ordet Hatha är sanskrit, där Ha betyder sol och Tha betyder måne. Genom att träna kroppen vill man i Hatha yoga nå sinnet och därmed finna inre balans. De fysiska positionerna (asanas) hålls kortare än i MediYoga, men längre än i andra fysiska och dynamiska yogaformer som exempelvis ashtanga vinyasa.

Om läraren

Tove Hägersand är certifierad Kundaliniyogalärare enligt Yogi Bhajan vid Stockholm Kundaliniyogacenter. Hon är sedan tidigare utbildad Hathayogalärare inom Sivanandatraditionen vid Sivananda Ashram i Madurai, Indien. Om du har frågor och funderingar angående passet hör av dig till Tove på 073-6944340

Made with love by Adlounge