Hatha yoga drop-in

75 minuter 150 sek

Drop-in pass pågår v35-39 onsdagar kl. 17.15-18.30

Därefter flyttar vi till ny lokal och erbjuder kurs tom v48! Läs mer här

Priser och information kring hur du köper klippkort eller prova-på pass finns under Pris/Anmälan

 

Ta med

  • plastmatta (finns att låna i lokalen för enstaka tillfälle)
  • örngott (för att skona sittkudden som du får låna)

Läs mer om vad som är bra att tänka på före och efter yoga

 

Om Hatha yoga

Hatha yogan är den mest kända formen av yoga ur vilken de flesta andra yogaformer härstammar. Ordet Hatha är sanskrit, där Ha betyder sol och Tha betyder måne. Genom att träna kroppen vill man i Hatha yoga nå sinnet och därmed finna inre balans. De fysiska positionerna (asanas) hålls kortare än i MediYoga, men längre än i andra fysiska och dynamiska yogaformer som exempelvis ashtanga vinyasa.

I denna yogaform är du inte är bunden till en fast serie av rörelser, utan läraren sätter ihop sitt eget program till en nivå som passar varje klass.

Vem kan göra Hatha yoga?

Är för dig som vill utmana dig lite mer fysiskt, men ändå i ett lugnare tempo. Hatha yoga är en skön blandning av enkla andningsövningar och stärkande och stretchande – ibland lite kluriga – positioner. Alla kan delta, men hör av dig till din lärare om du har specifika problem för eventuell anpassning.

Hur går det till?

Inga förkunskaper i yoga behövs. Inom Hatha yoga gör vi övningarna efter bästa förmåga. Det är ingen prestation vi är ute efter. Lyssna till din kropp och vad du vill och kan just idag.

Vi yogar på plastmatta (finns att låna för enstaka tillfälle). På varje plats finns också en kudde som främst används vid sittande övningar, samt en filt att dra över sig under vilan.

Du har mjuka, gärna åtsittande kläder. Vi yogar barfota. Du kan även ta med en vattenflaska (med lock). Läraren visar övningarna, men instruerar för övrigt med rösten. Du ägnar dig åt dig själv, din andning och din kropp.

Vi utgår från samma rörelser under terminen, så att du lär dig rörelserna och ser förbättringar. Dock kan vissa varianter, anpassningar och tillägg ske från gång till gång.

Upplägg:

  • Inledning
  • Mjuk uppvärmning
  • Höjd intensitet och värme
  • Balanserande, stretchande och stärkande övningar
  • Vila
  • Avslut
Made with love by Adlounge