Start Kundaliniyoga kurs

10 x 90 minuter 1650 sek

Kursen pågår v6-17

Uppehåll v8 (sportlov) och v14 (påsklov).

Kundaliniyoga Basic 10ggr – onsdagar kl. 11.30-13.00

Låt det nya året ta dig med in i Kundaliniyogan där du får möjlighet att möta dig själv.

Veckan innan start, erbjuds du att prova våra olika yogaformer gratis. Boka här

Om Kundaliniyoga

Kundaliniyoga är en av de allra äldsta yogaformerna och har sitt ursprung i norra Indien och Tibet, samt rötter i den tantriska traditionen. MediYoga har sitt ursprung i Kundaliniyogan, så ifall du tidigare har testat MediYoga kommer du att känna igen dig eftersom passen är uppbyggda på samma sätt:

-Intoning med mantra
-Uppvärmningsövningar
-Kriya (yogapass) med fokus på olika teman som t ex att stärka ryggen eller hantera stress
-Djupavslappning
-Meditation
-Uttoning med mantra

Kundaliniyoga kan ibland vara lite mer intensiv än MediYoga, men du anpassar dock alltid yogan till vad som känns bra för dig!

Inom Kundaliniyoga är det stort fokus på den mentala och andliga delen av yoga. Hathayoga (dit både Iyengaryoga och Ashtangayoga hör) består traditionellt av kroppsställningar och andningsövningar. I Kundaliniyoga ingår kroppsställningar och andningsövningar, men också mantran och meditation. I Hathayoga lägger man större vikt vid att bemästra kroppen, i Kundalinyoga är fokus på att bemästra sinnet. Vi sjunger/ljudar ofta olika mantran. Mantran är ljudvibrationer som påverkar vår kropp och vårt sinne positivt. Vi använder oss även av dristi (blickfokus), mudras (handpostitioner) och bhandas (kroppslås).

Vem kan göra Kundaliniyoga?

Kundaliniyoga passar alla oavsett ålder, kön, kondition eller tidigare erfarenheter. Du startar där du befinner dig och du får hjälp att anpassa yogan till dina förutsättningar och behov. Du gör alltid yoga i din egen takt och gör det du kan utifrån dina förutsättningar. Yoga är inget du kan bli bra på utan är enbart en väg att ta hand om dig och ditt välmående. Så kom som du är och var dig själv.

Hur går det till?

Vi yogar på mjukt underlag. På varje plats finns också en kudde som främst används vid sittande övningar, samt en filt att dra över sig under vilan och vid stillasittande meditationer. Du själv har löst sittande, mjuka kläder. Du kan även ta med en vattenflaska (med lock). Läraren visar övningarna, men instruerar för övrigt med rösten. Du ägnar dig åt dig själv, din andning och din kropp, och fokuserar på att stilla den ständiga ström av tankar som far genom huvudet.

Om läraren

Tove Hägersand är certifierad Kundaliniyogalärare enligt Yogi Bhajan vid Stockholm Kundaliniyogacenter. Hon är sedan tidigare utbildad Hathayogalärare inom Sivanandatraditionen vid Sivananda Ashram i Madurai, Indien.

Online bokning

Du bokar enkelt din kurs genom att klicka på knappen ”Läs mer & Boka” vid önskad kurs. Därefter klickar du på knappen ”Boka”. Första gången behöver du registrera dig. Din plats är säkrad när du har betalat kursen. Läs om pris och betalning, eventuella rabatter och villkor här

Läs mer om vad som är bra att tänka på före och efter yoga

Made with love by Adlounge