Att tänka på före och efter yoga

Kom i tid

  • Vi låser dörren när klassen startar, så kom i tid! Gärna 10-15 minuter innan. Utnyttja tiden till avslappning, eller prata med små bokstäver.

Utrustning

  • Hatha yoga: Ta med örngott till sittkudden du lånar. Det finns matta att låna när du provar på, men går du en kurs rekommenderas att du skaffar egen matta.
  • MediYoga: Ta med örngott till sittkudden du lånar. Vill du, tar du med ett lakan för att lägga över fällen du lånar.
  • Använd bekväma kläder. Ta av klockor och tyngre åtsittande smycken. Undvik starkare dofter.
  • Träningen sker barfota, vilket kräver god fothygien. Särskilt om du lånar yogamatta av oss.

Mat och dryck

  • Att träna med mat i magen kan ge känslor av obehag. Detta på grund av att många rörelser/övningar aktiverar och påverkar de inre organen. Vänta därför med att äta tills efter du utövat din yoga. Det är viktigt att dricka vatten efter din yoga praktik men oftast är det till en fördel att inte göra det under själva yogan då det stör din koncentration och pga den massagen som sker av de inre organen vilket kan leda till illamående. Lyssna till din kropp!

Träning under eget ansvar

  • Meddela mig om eventuella skador, allergier eller dylikt (som graviditet) som kan påverka din träning. Som ledare kan jag ge förslag på varianter i träningen, men det viktigaste är att det är du som leder din kropp. Oavsett vad läraren säger och gör i passet så är det du som känner din kropp, din begränsning och dina medicinska problem. Anpassa dig till det du vet om din kropp. Du har ett ansvar för din kropp.

Inverterade positioner (upp och ner)

  • Inverterade positioner skall undvikas av människor med högt blodtryck, örontryck, dykarsjuka, ryggsmärta/-sjukdom, lätt till yrsel, ryggmärgsskador, kraftig fetma, grön starr, ögonproblem. Om man nyligen blivit opererad – rådfråga en läkare.

Yoga under graviditet

  • Som alltid handlar det om att lyssna till din egna kropp då vi alla är unika. Var extra lyhörd vid rotationer, inventerade positioner (upp-och-ner-positioner). Prata med yogaläraren innan passet så kan han/hon ge alternativ.

Yoga under menstruation

  • Traditionen säger att man skall undvika kraftfull eldandning samt rotlås under menstruation. Även inverterade positioner (upp-och-ner-positioner) under menstruationen rekommenderas att undvika. Upplever du däremot inget obehag är det inte farligt att göra dem. Alla individer är olika, om någon rörelse känns olustig – gör den inte i så fall. Lyssna som vanligt på kroppen och gör det som känns bra!

Om känslor

  • När du utför yoga kommer du möta glädje och välmående. Men ibland kommer också motstånd, rädsla, sorg och ilska upp till ytan. Om du blir känslomässigt berörd under eller efter yogapasset, så prata gärna med mig om det efteråt.